Reklama je súčasťou nášho každodenného života. Denne vidíme desiatky billboardov po ceste do práce či školy. Kde sa však vzali? Aká je ich história?

Prázdny billboard bez reklamy pri ceste.

Jeden z najbežnejších, ale aj najfunkčnejších spôsobov reklamy je billboard. Denne prechádzame okolo desiatok, až stoviek reklamných plôch, ktoré, chceme či nechceme, sa nám vrývajú do podvedomia. Sú na nich politici, pracie prostriedky, najnovšie divadelné predstavenia i autoservisy. Odkedy sú billboardy s nami? Aké formy tejto reklamy poznáme, kde sa vzala a aké sú v nej trendy si povieme v nasledujúcich riadkoch. 

Prázdny billboard pri ceste.

História

Egypt

Archeológovia skutočne zistili, že prvé billboardy vznikali ešte v starovekom Egypte. Samozrejme, nemôžeme si pod tým predstavovať veľké tlačené papierové pútače, keďže papier, aj tlač boli vtedy ešte v nedohľadne. Išlo skôr o vonkajšie hieroglyfické nápisy, zrejme využívané na účely propagandy, ktoré ilustrovali dominanciu egyptských vládcov.

Hieroglyfy v Egypte

Guttenbergova kníhtlač

Presuňme sa o stovky rokov neskôr do Nemecka 14. storočia, kde kovorytec a vynálezca, Guttenberg, vyrobil prvý tlačiarenský prístroj a zdokonalil tak, dovtedy veľmi komplikovanú a pomalú, kníhtlač. Tento vynález umožnil, okrem jednoduchšej tlače kníh, aj výrobu letákov a plagátov, ktoré sa stali prvou formou billboardov, alebo skôr prvou formou vonkajšej reklamy. Takto vyrobené plagáty a letáky propagovali najmä rôzne služby a ľudia ich umiestňovali na ploty alebo steny budov. 

Litografia

V 90. rokoch 18. storočia vynašiel rakúsky herec, vynálezca a dramatik, Alois Senefelder, narodený v Prahe litografiu, čiže kameňotlač. Pomocou kameňotlače, ktorú vytvoril, dokázal reprodukovať ilustrácie  farebne, čím sa uľahčilo zobrazovanie umeleckých diel a kresieb na plagátoch. 

Podniky tak začali vyrábať viaceré reklamy, no uverejňovať inzeráty v novinách bolo stále celkom drahé, a tak mnohé podniky začali svoje inzeráty umiestňovať na steny a ploty vo forme plagátov. Takto reklamy uvideli aj ľudia, ktorí si normálne noviny nemohli dovoliť. Navyše výroba takýchto pútačov bola pomerne jednoduchá a umiestnenie na stenách budov nachádzajúcich sa na frekventovaných miestach vtedy nič nestálo. 

Veľký billboard

Prvé poriadne billboardy však vynašiel až Jared Bell v 30. rokoch 19. storočia v Amerike. Chcel urobiť reklamu cirkusu a v roku 1835 vyvesil veľký a farebný billboard. Tieto prvé veľké reklamy s rozmermi 9 stôp krát 6 stôp (2.74m x 1.83m) zobrazovali „The Great Wallace Shows“ a obsahovali snímky mnohých predstavení, ktoré ste tam mohli nájsť. 

V roku 1850 sa sériovo vyrábaná vonkajšia reklama začala po prvýkrát používať na pouličných železniciach.

Prvý záznam o prenajatí billboardu datujeme o niekoľko rokov neskôr, konkrétne do roku 1867. Odtiaľ veci rýchlo napredovali a v roku 1870 už bola Amerika domovom 300 spoločností zaoberajúcich sa maľovaním nápisov, ktoré chceli zarobiť na novom billboardovom priemysle. 

Čistý billboard pri ceste pripravený na novú reklamu.

Väčší billboard

Pozliepaný billboard, vytvorený z 24 listov, bol vystavený prvýkrát na svetovej výstave v Paríži v roku 1889, presne tej výstave, pre ktorú bola postavená Eiffelova veža. O štyri roky neskôr, v roku 1893, bol veľký plagát rovnakého formátu vystavený na svetovej výstave v Chicagu. Tento formát bol čoskoro prijatý a používaný na reklamu vo všetkých druhoch odvetví – najmä v zábavnom priemysle. Billboardy boli v tom čase ešte stále umiestňované na budovách, alebo ich okolitých plotoch. 

Motorizmus

S príchodom Fordu a popularizáciou motorizmu v 20. rokoch 20. storočia sa pozornosť rozšírila z fasád budov aj na okraje ciest, ktoré sa stali novým obľúbeným miestom na umiestnenie pútačov. Obrovské firmy ako Coca-Cola alebo Kellog‘s tak začali ponúkať svoje reklamy formou billboardov moderným šoférom. 

V nasledujúcich rokoch pribúdali reklamné pútače v okolí ciest ako huby po daždi, samozrejme bez akejkoľvek formy regulácie. Až v roku 1965 vstúpil do platnosti zákon, ktorý túto nekontrolovateľnú expanziu spomalil. V Highway Beautification Act (Zákon na skrášlenie diaľnic) boli jasne určené obmedzenia na množstvo billboardov, vzdialenosť medzi nimi, ako aj ich maximálna veľkosť.

Times Square

Billboardy sa stali súčasťou našich každodenných životov najmä vo väčších mestách, ale nevyhneme sa im ani na vidieku. Azda najznámejšie stanovište billboardov na svete však môžete nájsť na Times Square v New Yorku. 

Toto námestie je už desiatky rokov výkladnou skriňou tých najlepších a najveľkolepejších amerických billboardov. Prvé reklamy na Times Square upozorňovali, z dôvodu jeho bezprostrednej blízkosti k divadelnej štvrti Broadway, na aktuálne prebiehajúce hry v tamojších divadlách. 

Snáď najznámejšou reklamou na Times Square všetkých čias bol Camel „Smoking billboard“, ktorý debutoval v roku 1941. Zobrazovala muža držiaceho cigaretu tejto značky, ktorý z úst vyfukoval cigaretový dym. Na mieste stála viac ako 25 rokov a na Newyorčanov našťastie nevyfukovala naozajstný cigaretový dym, ale vodnú paru. 

Ľudia námestie Times Square navštevujú už roky práve kvôli podobným ikonickým reklamám a firmy, ktoré ich tam umiestňujú, zamestnávajú kreatívcov, aby vytvorili originálne diela, ktoré túto mekku billboardov zveľadia. Technológia sa samozrejme nevyhla ani svetu billboardov, a tak je dnes už väčšina reklamných plôch na Times Square digitálna. 

Svetlo vyprodukované zo všetkých pútačov naozaj pôsobí, ako by tu nikdy nebola noc a podčiarkuje tak slávnu prezývku New Yorku - mesto, ktoré nikdy nespí.

Digitálne billboardy na Times Square v New Yorku. 

Typy billboardov

  • Klasický billboard – známy aj ako bulletin board. Ide o billboardy, ktoré vidíte na diaľniciach a rýchlostných cestách alebo na uliciach s vysokou premávkou. Ich cieľom je upútať pozornosť pešej aj motoristickej premávky.

Billboard s reklamou na koberec pri ceste.

Vzhľadom na zvýšenie rýchlosti motorizovanej dopravy bolo potrebné zväčšiť ich veľkosť, aby mal šofér dostatok času nechať sa reklamou zaujať, preto ich nájdeme mnohokrát v rozmeroch zodpovedajúcich tomu, či sa nachádzajú pri rýchlostných cestách, alebo pri cestách, kde je maximálna povolená rýchlosť nižšia, napríklad v obciach. 

Billboardy umiestnené pri ceste.

  • Vinylové billboardy - majú oveľa svetlejší vzhľad, ktorý je príťažlivejší ako vzhľad bežných billboardov. Pravidelne sa natierajú UV ochranným náterom, ktorý predlžuje ich životnosť. 
     
  • Maľované billboardy - dnes sú už pomerne zriedkavé a nahradili ich graficky spracované tlačené billboardy. Avšak v prípadoch, keď sa vyžaduje iba jedna doska, sa v niektorých oblastiach stále používajú.
     
  • Mobilné billboardy - používajú sa na veľkých podujatiach, kde je prítomné veľké publikum. Billboard je umiestnený na vrchu idúceho vozidla, a tak je viditeľný všade tam, kde sa vozidlo pohybuje. Výhodou mobilných billboardov je, ako to už názov napovedá, práve ich mobilita, dostanú sa tam, kde sa iné reklamy nedostanú. Istou formou mobilných billboardov sú napríklad aj reklamy na autobusoch, alebo električkách. 
     
  • Voňavé billboardy - u nás sa veľmi nevyskytujú a aj v zahraničí sú pomerne zriedkavé, ale sú účinné pri zanechaní trvalej spomienky na publikum. Ak napríklad inzerujete svoje nové jedlo v reštaurácii, môžete použiť voňavý billboard, aby okoloidúci zachytili vôňu a nechali sa presvedčiť, aby vstúpili do vašej reštaurácie.
     
  • Trojrozmerné billboardy - Trojrozmerné billboardy ponúkajú veľmi veľkú kreatívnu flexibilitu, pretože reklama doslova vyskakuje na divákov. Sú určené na upútanie pozornosti, čo znamená, že sa zákazník viac zameria na váš produkt alebo službu. Predstavujú pohlcujúci zážitok, ktorý zaručene upúta oči vášho cieľového publika.
     
  • Digitálne billboardy - trend dnešnej doby. Ide o obrovské obrazovky, ktoré vysielajú najmä krátke spoty, alebo animácie, avšak mnohé nemajú obmedzenia a odvysielajú aj dlhšie reklamy, alebo rôzne projekcie. Tým, že sú žiarivé a pohyblivé, pritiahnu oči väčšiny okoloidúcich a preto sú umiestňované na frekventovaných miestach. 
     
  • City light - forma veľkého osvetleného plagátu, väčšinou umiestňovaného na zastávkach MHD. Zamerané sú na chodcov a cestujúcich. Majú veľký dosah, keďže okolo nich denne prejde niekoľko tisícok cestujúcich. 

Prázdny biely billboard

Ako vidíte, fenomén billboardov, v rôznych formách, je s nami už po stáročia. Je to veľmi obľúbená a účinná forma reklamy, ktorá má obrovský dosah, a preto veríme, že vás informácie o jej histórii zaujali a že sme vám ju pomocou predchádzajúcich riadkov, trochu viac priblížili. 

Zadná strana billboardu umiestneného pri ceste