Japonská technika skladania papiera je dôkazom, že umelecké vyjadrenie nie je obmedzené materiálom ani nástrojovou výbavou umelca. Aj pri minimalizme jedného hárku papiera je možné dosiahnuť pôsobivé výsledky a silnú symboliku.
Slovo ori je možné z japončiny preložiť ako „skladať“ a kami znamená „papier“. Za výrazom origami sa tak neukrýva nič mysteriózne. Cieľom skladania papiera ako umeleckej formy je premena papiera štvorcového tvaru na trojrozmerný objekt reprezentujúci určitý konkrétny objekt (často, no nie výhradne, z prírodnej ríše) alebo abstraktný tvar. Niektoré, skôr modernejšie, metódy origami sa pritom opierajú len o ohýbanie papiera, iné, staršie varianty využívajú rezy, strihy a prípadne i lepidlo.
História origami
Keďže písomné záznamy o podobnej cielenej praxi skladania papiera sa objavujú až koncom pätnásteho storočia, približný čas prvého výskytu predchodcov origami sa iba odhaduje. Je možné, že origami má pôvod v Japonsku desiateho storočia, no rovnako je tiež možné, že podobné pokusy začali už o niečo skôr v Číne. Jedni z prvých systematicky poskladaných papierov mali tvar zlatých nugetiek a slúžili ceremoniálnym účelom pri budhistických obradoch. Je tiež známe, že samurajskí bojovníci si už pred viac ako tisíc rokmi vymieňali drobné darčeky vložené do ručne skladaných papierových obálok (podobných vreckám) s mnohými originálnymi vzormi.
Referencia v básni Ihara Saikaku z roku 1680 spomína origami motýle používané v Japonsku počas šintoistických svadieb na znázornenie nevesty a ženícha. Na konci osemnásteho storočia bola publikovaná prvá kniha venujúca sa umeleckému skladaniu papiera ako svojej hlavnej téme - Senbazuru Orikata (Tajomstvo skladania tisícich žeriavov). Obsahovala kreslené návody ako vytvoriť viaceré vtedy populárne tvary. Origami tiež začali postupne prenikať i do japonskej mytológie.
Najstarším mimo-japonským písomným dokladom čohosi podobného ako dnešné origami je obrázok malej papierovej loďky v knihe o astronómii Tractatus de Sphaera Mundi od Johannesa de Sacrobosco z roku 1498. K rozvoju kontinentálneho umenia origami prispeli techniky skladania papierových obrúskov i edukačné postupy pre rozvoj jemnej motoriky pre malé deti využívajúce práve skladanie papiera do rôznych tvarov. Metóda Nemca Friedricha Fröbela, pôvodne vyvinutá ako pomôcka pre učiteľov v škôlkach, nepovoľovala žiadne rezy ani používanie lepidla a v devätnástom storočí prenikla i do Japonska, kde ovplyvnila aj tamojšie pôvodné umenie.
Moderný origami boom začal Akira Yoshizawa, ktorý dovtedajšiu zručnosť povýšil na umenie. Okrem toho, že vymyslel a spopularizoval techniku mokrenia papiera, postupy pre svoje modely začal zakresľovať a vyvinul unikátny spôsob ich zaznamenávania pomocou špecificky vytvorených diagramov (tzv. systém Yoshizawa–Randlett). Prehľadné a zrozumiteľné znázornenie postupov skladania znamenalo, že sa ich mohol naučiť každý sám, i bez učiteľa. Namokrenie papiera počas skladania zasa dovoľovalo jeho ľahšie formovanie do žiadaného tvaru.
Tvorcovia origami súčasnosti pracujú rôznymi metódami, čo do materiálov (kombinujúcich papier s inými hmotami), či dizajnu (využívajúceho napríklad precízne modelovanie pomocou počítačov).
Origami papier
Hlavnou požiadavkou skladacieho papiera pre origami je, že musí po zohnutí držať tvar. V ideálnom prípade by mal byť tiež čo najtenší, lebo mnohé z modelov vyžadujú viacero záhybov na tej istej malej ploche papiera.
V závislosti od účelu použitia existuje viacero druhov špeciálneho origami papiera.
Kami – najbežnejší, najznámejší a najlacnejší druh vhodný pre začiatočníkov i pokročilých tvorcov origami. Predná strana je hladká a farebná (prípadne s textúrou), zadná býva spravidla biela. Kami je pomerne tenký a dodáva sa v štvorcoch s rozmermi do 15 cm x 15.
Tant - univerzálny druh origami papiera, ktorý možno použiť na poskladanie takmer čohokoľvek, od jednoduchých modelov až po zložité. Je to tuhý papier s veľmi jemne štruktúrovaným povrchom. Vždy býva v jednej farbe, rovnakej na oboch stranách a existuje pritom široké spektrum farebných variant. Malou nevýhodou je, že sa ľahšie natrhne a preto nemusí byť najvhodnejší pre úplných začiatočníkov.
Kraft – na origami je možné použiť aj bežný hnedý baliaci papier. Ideálny je najmä na prvé pokusy a nácvik základných postupov, lebo je lacný, dobre drží tvar a dá sa i navlhčiť. K nevýhodám patrí, že pri chybe sa záhyb nedá opraviť, že hnedá farba po čase zoxiduje a zožltne, ako i to, že neexistujú iné farebné varianty.
Washi - tradičný japonský papier, ktorý sa vyrába ručne z dlhých rastlinných vlákien. Vytvára jedinečný japonský dojem, zvyčajne podporený tradičnými japonskými vzormi. Je to veľmi hrubý, no zároveň jemný papier, na dotyk pôsobiaci takmer ako látka. Washi je mimoriadne pevný a odolný, no jeho kvalita sa zvykne odraziť i v cene.
Fóliový papier - na prednej strane je lesklý, reflexný a s hladkou textúrou, jeho zadná strana je zvyčajne len biela. Na výrobu tohto papiera sa farba vytlačí na kotúčovú fóliu, ktorá sa potom nalepí na bežný papier pomocou akrylového styrénu. Po zaschnutí sa papier rozreže na štvorce potrebnej veľkosti. Je skvele tvarovateľný a vhodný pre všetky úrovne tvorby origami.
Priesvitný papier – tento pergamenový papier je najvhodnejší pre modely, pri ktorých záleží na tom, aby cez štruktúru prenikalo svetlo (napríklad abstraktné mozaikové tvary).
Druhy papiera pre pokročilých tvorcov – najkvalitnejšie a najdrahšie listy origami papiera sa vyznačujú dokonalou farbou a textúrou cielenou na vybrané druhy modelov. Špecializovaný trh ponúka origami papier napríklad na výrobu napodobenín slonov, opíc, či obojživelníkov.
Origami žeriav
Pozornosť umelcov, nielen tých venujúcich sa origami, si vďaka zaujímavému vzhľadu i veľkolepým tanečným pohybom v období párenia získal vták žeriav. Mytológia žeriavov je široko rozšírená a možno ju nájsť v oblastiach od Egejského mora, cez Arabský polostrov, až po Čínu, Kóreu a samozrejme Japonsko. Žeriavy sú dlhovekou inšpiráciou pre výtvarných umelcov, ľudové tance, poéziu, heraldiku i bojové umenia. Jeho symbolizmus býva spájaný s radosťou, vitalizmom, večnou mladosťou, či mimoriadne dlhým životom.
Ako už napovedá názov vyššie spomínanej knihy, špeciálne postavenie a veľkú obľubu má tento majestátny dlhonohý vták aj medzi tvarmi origami. Podľa starej japonskej povery sa každému, kto zloží tisíc origami žeriavov, splní želanie. Táto aktivita je praktizovaná i dnes a nazýva sa senbazuru. Žeriavy sa navliekajú na šnúrky, obyčajne 25 šnúr po 40 žeriavov, a tie sa potom dávajú ako darčeky.
Svetoznámym senbazuru príbehom sa stal ten o dievčatku menom Sadako Sasaki. Sadako bola ako malé dieťa vystavená žiareniu spôsobenému atómovou bombou zhodenou na Hirošimu počas druhej svetovej vojny, v dôsledku čoho jej ako dvanásťročnej diagnostikovali leukémiu. V snahe urobiť všetko pre svoju záchranu, rozhodla sa nasledovať poveru o tisícich žeriavoch, dúfajúc, že sa jej túžba prežiť vyplní. Stihla ich žiaľ zložiť iba 644. Jej spolužiaci potom v skladaní žeriavov pokračovali na jej počesť a pochovaná bola s vencom 1000 žeriavov. V parku mieru v Hirošime dnes stojí na jej počesť socha.
Po druhej svetovej vojne tak začal origami žeriav symbolizovať okrem vitality aj mier a pripomína tiež nevinné obete vojny.
Značky systému Yoshizawa–Randlett
Pre ľahšie pochopenie a nasledovanie modelových vzorov origami aj zakreslenie vlastných postupov je vhodné osvojiť si značky systému Yoshizawa–Randlett. Pozostávajú z piktogramov zložených z čiar, šípok a symbolov, ktoré sprevádzajú nákresy postupu a vysvetľujú, čo s papierom v danom kroku urobiť. Tu je dvanásť základných.
Kružnica s dvoma šípkami – otočenie o 180 stupňov
Dva body spojené šípkou v tvare oblúka – papier zohnúť tak, aby sa znázornené body spojili
Hrubá šípka s obrysom a uzatvoreným ostrým ukončením - papier treba otvoriť v mieste, kam smeruje šípka
Hrubá priama šípka s obrysom a otvoreným ukončením – papier treba potiahnuť smerom, ktorý naznačuje šípka
Krátka čiara ukončená šípkou a v strede doplnená určitým počtom kratších vertikálnych čiarok – dané zloženie opakovať toľkokrát, koľko je vertikálnych čiarok
Čiara so šípkou v tvare bežne indikujúcom blesk alebo elektrické nebezpečenstvo – harmonikové zloženie papiera
Dve čiary so šípkami (podobnými symbolu blesku) uložené šípkami k sebe – paralelné preloženie pozdĺž okrajov smerom dnu
Dve čiary so šípkami (podobnými symbolu blesku) uložené šípkami od seba – paralelné preloženie pozdĺž okrajov smerom von
Čiara v tvare dvojitého oblúka ukončená šípkou – zloženie dvojitej vyčnievajúcej časti (napríklad rohu) smerom dovnútra
Dve čiary s ostrým oblúkom ukončené šípkami (jedna plná, druhá prázdna) uložené zrkadlovo oproti sebe – paralelné preloženie dvoch identických protiľahlých častí smerom von
Hrubá priama šípka s obrysom a ukončením v tvare obláčika – celý tvar treba rozložiť, v zmysle „nafúknuť“, aby v jeho centre vznikol dutý priestor
Väčší hrubý plný hrot šípky bez čiary – vrchol, ku ktorému hrot smeruje treba zatlačiť alebo založiť
Origami modely – návod
Srdce
- Vytvorte tvar pyramídy. Štvorcový papier (15 x 15 cm) preložte diagonálne naprieč oboma smermi smerom dnu. Otočte ho vzniknutým stredovým vrcholom nahor a v strede preložte horizontálne zhora nadol. Vrchol je pritom nutné akoby zatlačiť, aby sa dal záhyb pohodlne vykonať. Papier opäť otočte a založením priečneho horizontálneho záhybu smerom dnu vytvorte pyramídu. Jej hrany tvoria diagonálne záhyby.
- Vytvorte tvar diamantu. Pyramídu najprv uložte naplocho ako trojuholník. Oba vrchné cípy vyhnite smerom nahor, pozdĺž stredovej vertikály tak, aby sa vrcholy stretli v hornom stredovom rohu. Spodné cípy zahnite smerom dovnútra pozdĺž práve vzniknutých priečnych šikmých záhybov. Celý tvar následne preložte na polovicu pozdĺž vertikály a otočte tak, aby vrchol zostal hore. Oba dolné rohy (pravé uhly) zahnite smerom nahor pozdĺž vertikály presne do polovice. Uchopte vrchol (iba vrchnú celistvú časť) a zahnite hornú časť smerom nadol tak, aby nový horizontálny záhyb vznikol približne v jednej štvrtine až jednej tretine odhora.
- Dokončite srdce. Nadol zohnutý vrchol z predošlého kroku pozostáva zo štyroch vrstiev papiera a sú v ňom otvory. Od nich opatrne založte rohy prvých uhlov dvoch súmerných častí nachádzajúcich sa priamo pod nimi. Vďaka tomu bude dolná časť srdca držať tvar. Hornú časť zaistite podobným spôsobom, len tentoraz do otvorov založte vrcholy ležiace po oboch stranách hore. Najprv ich šikmo zohnite zhruba v polovici a potom vrcholy zohnite tak, aby pohodlne vošli do otvorov. Týmto zabezpečíte, že i horná časť srdca bude držať pohromade. Srdce už len otočte.
Hviezda
- Štvorcový papier preložte na polovicu a prestrihnite tak, aby ste získali dva identické obdĺžniky. Oba preložte pozdĺžne na polovicu, vzniknú tak dva ešte užšie dvojvrstvové obdĺžniky. Uložte ich zvisle pred seba, záhybmi smerujúc od seba. Na oboch obdĺžnikoch zložte oba konce v 45 stupňovom uhle pozdĺž okraja nasledovne: horné konce smerom k sebe, dolné smerom od seba. Mali by ste mať teraz pred sebou dva pravidelné kosodĺžniky ležiace zrkadlovo oproti sebe. Všetky štyri konce zahnite tak, aby vznikli pravouhlé trojuholníky. Výsledkom budú dva útvary, každý z nich pozostávajúci z dvoch identických pravouhlých trojuholníkov uložených oproti sebe tak, že sa ich prepony prelínajú presne polovicou dĺžky.
- Jeden z útvarov otočte a druhý naň len položte do tvaru kríža. Rohy spodného útvaru jeden po druhom uchopte a založte do priliehajúcich otvorov vrchného útvaru. Záhyb by mal byť presne diagonálny. Potom celý model otočte a založenie zopakujte pre druhý útvar. Výsledkom je hviezda.
Lotos
- Origami papier v tvare štvorca zohnite diagonálne v oboch smeroch a otvorte vrcholom nadol. Každý zo štyroch rohov zložte smerom dovnútra a do stredu tak, aby roh skončil presne v strede. Vznikne nový, menší štvorec. Jeho štyri rohy zložte rovnakým spôsobom a to isté urobte ešte raz, spolu teda trikrát.
- Vzniknutý malý štvorec otočte, otvorená strana má smerovať nadol, a rohy opäť zložte rovnakým spôsobom. Ešte menší štvorec, ktorý preložením vznikol znovu otočte otvorenou stranou nahor. Teraz po jednom uchopte špičky rohov a zalomte ich smerom do stredu, iba asi 0,5 cm. Celý útvar opäť otočte a vrchnú vrstvu zalomených rohov otvorte (to budú vonkajšie lupene lotosu). Tento krok zopakujte ešte dvakrát – útvar vždy otočte a lupene otvorte. Výsledkom bude tvar lotosového kvetu s tromi sústrednými kruhmi lupeňov.
Žaba
- Vytvorte tvar pyramídy. Štvorcový papier (15 x 15 cm) preložte diagonálne naprieč oboma smermi smerom dnu. Otočte ho vzniknutým stredovým vrcholom nahor a v strede preložte horizontálne zhora nadol. Vrchol je pritom nutné akoby zatlačiť, aby sa dal záhyb pohodlne vykonať. Papier opäť otočte a založením priečneho horizontálneho záhybu smerom dnu vytvorte pyramídu. Jej hrany tvoria diagonálne záhyby. Pyramídu najprv uložte naplocho ako trojuholník. Oba vrchné cípy vyhnite smerom nahor, pozdĺž stredovej vertikály tak, aby sa vrcholy stretli v hornom stredovom rohu.
- V nasledujúcich dvoch krokoch budete manipulovať iba tie dve časti, ktoré ste práve zalomili smerom nahor (sú to dva trojuholníky). Uchopte ich vrcholy smerujúce von (doprava a doľava) a zložte ich smerom do stredu, pozdĺž vertikálnej osi útvaru. V strede tak vznikne trojuholník v tvare písmena „V“. Následne uchopte horné rohy pôvodných trojuholníkov (teraz sa javia ako druhá vrstva zhora) a zalomte ich pozdĺž bočných šikmých línií písmena „V“. Pôvodne horné rohy tým vyčnievajú von, smerom do strán. Celý útvar otočte.
- Strany veľkého trojuholníka zohnite smerom dovnútra a nadol, no nie presne pozdĺž vertikálnej osi – vytvorte malú odchýlku, ktorej výsledkom bude úzke špicaté naopak otočené „V“. Obe časti, ktoré ste práve zalomili teraz zložte smerom von do strán tak, aby ich pôvodne vnútorné línie dokonale prekrývali tie vonkajšie.
- Celý útvar otočte a preložte na polovicu zdola nahor pozdĺž horizontálnej osi. Uchopte hornú polovicu a preložte ju opäť podobným spôsobom, no tentoraz zhora nadol. Vzniknú žabkine nohy. Model už len otočte. Po zatlačení a následnom uvoľnení prsta v strede zadnej časti žabkinho tela by mala urobiť krátky skok vpred.
Žeriav
- Štvorcový papier preložte diagonálne na polovicu v oboch smeroch, otočte a následne preložte na polovicu horizontálne i vertikálne. Uchopte stredový vrchol papiera tak, aby ho definovali vertikálne a horizontálne preloženia a celý papier zložte do tvaru menšieho štvorca. Malo by to ísť ľahko vďaka diagonálnym záhybom. Štvorec položte pred seba stredovým vrcholom nahor.
- Uchopte vrcholy (iba vrchnú vrstvu) smerujúce von (doprava a doľava) a zložte ich smerom do stredu, pozdĺž vertikálnej osi útvaru. V strede tak vznikne trojuholník v tvare písmena „V“. Uchopte horný vrchol a zložte ho dovnútra a nadol pozdĺž viditeľnej horizontálnej línie. Všetky tri posledné preloženia naspäť otvorte. Teraz uchopte dolný vrchol, ale iba vrchnú vrstvu, potiahnite ho opatrne nahor a celý útvar otvorte. Následne ho symetricky vyrovnajte pozdĺž vertikálnej osi. Vznikne pravidelný tvar vysokého úzkeho diamantu. Útvar otočte a všetky kroky bodu 2 tohto postupu zopakujte z druhej strany.
- Jeden po druhom uchopte vrcholy (len vrchnú vrstvu) smerujúce von (doprava a doľava) a zložte ich smerom do stredu, pozdĺž vertikálnej osi útvaru. V strede tak vznikne tvar podobný úzkemu písmenu „V“. Útvar otočte a to isté zopakujte na druhej strane.
- Teraz sformujte krk a chvost žeriava. Pravý dolný cíp zahnite smerom doprava a nahor, popod zvyšnú časť útvaru. To isté a v rovnakom uhle len opačným smerom (doľava) urobte s cípom ľavým. Jeden zahnutý cíp vyberte ako krk a zhruba v polovici dĺžky ho zľahka založte smerom nadol, akoby do krku. Vznikne hlava so zobákom.
- Na záver už len rozložte krídla do strán.